8-osios Vilniaus keramikos meno bienalės laureatai
Komisija taip pat išskyrė 5 diplomus:
8-osios Vilniaus meno bienalės atrankos komisija:
Vilniaus keramikos meno bienalė – tai tęstinis projektas, kuriuo siekiama apmąstyti šiuolaikinio keramikos meno tendencijas, aktualijas ir perspektyvas. 8-ojoje bienalėje dalyvauja 44 profesionalūs menininkai, pristatoma ne tik pagrindinė paroda, bet ir lydinčios kviestinio svečio Dainis Pundurs (LV) bei praėjusios bienalės pagrindinės laureatės Dalios Laučkaitės-Jakimavičienės parodos, rengiamos visuomenei atviros paskaitos, VDA studentų rinktinių darbų ekspozicija ir kiti renginiai.
Keramika yra neatskiriama kasdienybės dalis: utilitarūs indai, porcelianiniai puodeliai, palanges puošiantys vazonai, keraminės plytelės interjeruose, šamotiniai blokeliai, iš kurių suręstos mūsų gyvenamos buveinės, kurias neretai šildo keraminiai šildytuvai – viena vertus, keramika liudija masinės produkcijos perviršį, kita vertus, ji lieka glaudžiame santykyje su žmogaus kūnu ir jo gerove.
Kaip ir daugelis taikomųjų ir dekoratyvinių menų, keramika kaip žanras šiuolaikybėje patiria tarpinę, pereinamąją būseną. Čia ir prasideda egzistencinis klausimas, kas esame ir kur link judame. Žiedimo rato išradimas buvo esminis lūžis, keliskart pagreitinęs gaminimo procesą, gerokai vėliau steigėsi fabrikai, suteikę neribotų galimybių tiražavimui, o juose dirbantys žmonės iš dalies tapo mašinas aptarnaujančiu personalu. Paskutiniais dešimtmečiais atsiradę 3D spausdintuvai gal visai pakeis amatininkystės įgūdį, prarandant tūkstantmečiais sąlytyje su rankomis praktikuotas technologines žinias. Apmąstydami šias slinktis, bienalėje dalyvaujantys menininkai įvairiai interpretuoja tokias tarpines sekas. Akronimas TARP apibendrina kelis kertinius keramikų bendruomenės išskirtus kūrybinius pamatus, patiriamus susiduriant su kasdienybės ir pasaulio iššūkiais:
T – tvarumas / tendencija / tradicija
A – alternatyvos / ateitys / amatas
R – radikalumas / riboženkliai / ryšys
P – provokacija / permainos / patirtis
Šiemet prie bienalės jungiasi ir „Visokių daiktų krautuvėlė“, jau bevei 20 metų veikianti Užupyje. Meninės parfumerijos kvapus pristatanti VDK parodos lankytojus kvies ne tik pamatyti, bet ir užuosti keramiką. Ekspoziciją papildys pagrindines keramikos stichijas – žemę, ugnį ir vandenį – atliepiančios olfaktorinės patirtys.
Bienalės dalyviai | Participants: Agnė Kondrataitė, Agnė Šemberaitė (kartu su Vėtre Antanavičiūte), Aistė Jurga Krasauskaitė, Alberta Saukaitytė, Aldona Keturakienė, Kristina Ancutaitė, Audrius Janušonis, Audronė Dačkutė, Aušra Laurinavičienė, Daiva Ložytė, Danutė Garlavičienė, Danutė Jazgevičiūtė, Domas Ignatavičius, Eglė Einikytė-Narkevičienė, Eglė Labanauskaitė-Steponavičė, Eglė Maskaliūnaitė Butkuvienė, Eglė Valentinavičienė, Eugenijus Čibinskas, Eva Tamás (Eva Tomaš), Giedra Petkevičiūtė, Giedrė Keruckienė, Gvidas Raudonius, Ieva Rutė, Jolanta Kvašytė, Jovita Laurušaitė, Konstancija Dzimidavičienė, Kristina Alšauskienė, Matas Gaučas, Milena Pirštelienė, Mingailė Mikelėnaitė, Neringa Akcijonaitytė, Nora Blaževičiūtė, Patricija Malakauskaitė, Rasa Justaitė-Gecevičienė, Remigijus Sederevičius, Rima Leipuvienė, Rūta Šipalytė, Saulius Jankauskas, Valdas Kurklietis, Vida Juškaitė, Virginija Juršienė.
Kviestinis svečias | Special guest: Dainis Pundurs
Bienalės vadovė | Manager: Agnė Šemberaitė
Koordinatorė | Coordinator: Evelina Januškaitė
Dizainas | Design: Lukas Stanionis
Komunikacija | Communication: Deva Bartninkaitė
Atrankos komisija | Jury: Jurgita Ludavičienė, Dainis Pundurs, Dalia Laučkaitė-Jakimavičienė, Evelina Januškaitė, Valentins Pejtko.
Bienalės komanda | Team: Agnė Šemberaitė, Milena Pirštelienė, Rūta Šipalytė, Valdas Pukevičius, Giedrė Keruckienė, Rima Leipuvienė, Evelina Junčienė, Solveiga Gutautė, Beatričė Kelerienė, Rasa Justaitė-Gecevičienė, Rokas Dovydėnas.
Bienalę lydintys renginiai | Accompanying events:
Dainis Pundurs (1965) – viena ryškiausių Latvijos šiuolaikinės keramikos asmenybių, stebinantis filigraniškomis porceliano skulptūromis, kurios savo vizualiu trapumu primena lengvai suglamžytą popierių, meistriškai sutvertomis senovės graikų vazų interpretacijomis, trijų metrų aukščio, ant rato žiestomis akmens masės vazomis. Autorius dirba su porcelianu, moliu, akmens mase, šamotu, gamina indus, interjero objektus, daiktų kompozicijas. Pundurs taip pat yra Latvijos dailės akademijos keramikos katedros docentas. Menininkas yra gavęs daugybę apdovanojimų, įskaitant: laikraščio „Diena“ metinę kultūros premiją (2013 m.); pagrindinį Dekoratyvinio meno ir dizaino muziejaus prizą už geriausią kūrybinį pasirodymą (2004 m.); Martinsons Award Gold Prize, nacionalinė kategorija, 1-ojoje Latvijos tarptautinėje keramikos bienalės konkurso parodoje (2016); ir Martinsons Award Gold Prize, nacionalinė kategorija, 3-iojoje Latvijos tarptautinėje keramikos bienalės konkurso parodoje (2021). Pundurs buvo nominuotas 2019 m. Purvīčio premijai gauti.
8th Vilnius Biennial of Ceramic Art TARP
The Vilnius Ceramic Art Biennial is an ongoing project aimed at reflecting on the trends, issues and perspectives of contemporary ceramic art. The 8th Biennial brings together 44 professional artists, presents not only the main exhibition, but also the accompanying exhibitions of the invited guest Dainis Pundurs (LV) and the last Biennial’s main laureate Dalia Laučkaitė-Jakimavičienė, as well as lectures open to the public, an exhibition of the selected works of the VDA students, and other events.
Ceramics is an integral part of everyday life: utilitarian dishes, porcelain cups, pots decorating windowsills, ceramic tiles in interiors, fireclay blocks that make up our living quarters, which are often heated by ceramic heaters – on the one hand, it is a testimony to the excesses of mass production, on the other hand, it is in close relationship with the human body and its well-being.
Like many applied and decorative arts, ceramics as a genre is in a state of transition in modern times. This is where the existential question of who we are and where we are going begins. The invention of the ringing wheel was a major breakthrough, speeding up the production process several times over; much later, factories were set up, providing unlimited possibilities for reproduction, and the people who worked in them became, in part, machine operators. The emergence of 3D printers in recent decades may well replace the skill of craftsmanship altogether, with the loss of the technological know-how that has been practised for millennia in contact with the hands. Reflecting on these shifts, the artists participating in the Biennale interpret such intermediate sequences in different ways. The acronym TARP sums up several core creative foundations identified by the ceramic community as they face the challenges of everyday life and the world:
T – sustainability / trend / tradition
A – alternatives / futures / craft
R – radicality / boundaries / connection
P – provocation / change / experience
This year, the biennial is joined by Visokių daiktų krautuvėlė, which has been operating in Užupis for more than 20 years. VDK, presenting the scents of artistic perfumery, invites visitors to not only see but also smell ceramics. The exposition will be complemented by olfactory experiences reflecting the main ceramic elements – earth, fire and water.
Dainis Pundurs (LV) solo ekspozicija | Solo show
BELAUKIANT DIDELIO ŽVĖRIES
Kūrinių serija „Belaukiant didelio žvėries“ sumanyta kaip praeities įvykių, kurie niekada neįvyko, inscenizacija. Menininkas grįžta prie estetinio jautrumo ištakų, archajiškų keraminių indų formos tyrinėjimo, atsirandančio fizinio tūrio ir vizualinės talpos sąvokų įsisąmoninimo. Sąveikaudamas su erdve ir įvykiais, keraminis indas gali tapti tarpininku, pasiekiančiu išraiškos intensyvumą, kuris ribojasi su fiziškai apčiuopiamu buvimu.
WAITING FOR THE BEAST
The series of works „Waiting for the Beast“ is conceived as a staging of past events that never took place. The artist goes back to the roots of aesthetic sensibilities, exploration of form in archaic ceramic vessels, emerging awareness of the concepts of its physical volume and visual capacity. Through interaction with space and events, a ceramic vessel can become a medium, reaching expressive intensity that borders on physically tangible presence.
Dainis Pundurs (1965) – one of the most prominent personalities in Latvian contemporary ceramics, with his striking filigree porcelain sculptures, which are visually fragile and resemble lightly crumpled paper, his masterly interpretations of ancient Greek vases, and his three-metre-high, wheel-ringed stoneware vases. The artist works with porcelain, clay, stoneware, fireclay, vessels, interior objects and compositions. Pundurs is also an associate professor at the Latvian Academy of Arts, Department of Ceramics. The artist has received numerous awards, including: the Diena newspaper’s annual cultural prize (2013); the main prize of the Museum of Decorative Arts and Design for the best creative performance (2004); the Martinsons Award Gold Prize, national category, at the 1st International Ceramics Biennial Competition Exhibition of Latvia (2016); and Martinsons Award Gold Prize, national category, at the 3rd International Ceramics Biennial Competition Exhibition of Latvia (2021). Pundurs has been nominated for the 2019 Purvītis Prize.