2-osios tarptautinės meno ir mokslo trienalės „UFNA: Nenuspėjamos ateitys/Unpredictable Futures“ tema – vanduo. Lietuvos dailininkų sąjungos inicijuota eksperimentinė meninių tyrimų platforma, orientuota į ateities technologijas ir inovacijas, šiemet aktualizuoja klimato kaitos ir to sukeltas vandens problemas, su vandeniu susijusias perspektyvas ir vizijas. Pagrindinė projekto paroda ir ją lydinti išsami programa organizuojama Klaipėdoje, kartu su KKKC ir Klaipėdos universiteto Jūrų tyrimų institutu.
Baltijos jūros užterštumo problemos skaudžiai aktualios Lietuvos bei aplinkinių valstybių gyventojams, politinių sprendimų priėmėjams, Baltijos ir Šiaurės šalių mokslininkams ir menininkams. Todėl šiais metais prie trienalės prisijungė LDS galerija „Arka“, kartu su partneriais – Estijos tapytojų sąjunga bei Helsinkio dailininkų asociacija – vykdomu tarptautiniu FINBALT projektu, kuriuo apmąstomas teritoriniu pobūdžiu šalis jungiantis jūrinis, gamtinis, socialinis bei politinis kraštovaizdis.
Parodą „Under the Surface / Po paviršiumi“ kuruoja Evelina Januškaitė, Satu Kalliokuusi, Eeva Muona, Tiiu Rebane, Eija Saarivirta. Joje pristatomas 21-as menininkas iš Lietuvos, Estijos ir Suomijos, pasitelkiantis įvairias meno rūšis: tapybą, fotografiją, videomeną, instaliaciją, performansą, grafiką, keramiką.
Estijos menininkų kolekcija atspindi sovietmečiu sustiprėjusią aplinkosauginę sąmonę, kai ekologinė apsauga tapo nacionalinio identiteto ir asmeninės autonomijos pagrindu. Estų kolekcijoje tyrinėjama ekosemiotika ir ekokritika, nagrinėjama, kaip šios idėjos reiškiasi šiuolaikiniame mene ir kaip dabartis persipina su giliai įsišaknijusiu transcendentiniu ryšiu su gamta.
Suomių menininkai parodoje pristato kūrinius, inspiruotus neužčiuopiamų gamtos elementų – šviesos, krintančio vandens, vėjo, bangų, krioklio ošimo. Ekspozicija kalba apie aplinkos percepciją per jutimus, apmąsto metų laikų kismą ir gyvybės trapumą, aktualizuoja vandenynų augmenijos svarbą, semantiškai fiksuoja gylius ir seklumas, išryškindami apsemtų teritorijų apleistumą ar į kelionines brošiūras tarsi sutalpindami sudužusių atostogų apatiją.
Lietuvių autorių ekspozicijoje akcentuojamas ekologinis ir simpoetinis takumas, procesualumas, gamtinės transformacijos, vanduo pabrėžiamas kaip judėjimas, nuolatinė kaita, lemianti ne tik gyvybės radimąsi, bet ir jos nyksmą. Atspindintis vandens paviršius pozicionuojamas kaip troškulio pavidalas, nusausinami vandens plotai – kaip rūšių entropijos ženklas, o naftos terminalo teritorija interpretuojama kaip kardiografinė linija. Parodoje pristatomas ir fiktyviai kartografuojamo vandenynų dugno atlasas, skaitmenizacijos kontekste tarsi patenkinantis žmogaus žingeidumą, ir popieriaus paviršiuose fiksuojamas vandens efemeriškumas, ir eilėmis įkraunama makabriškos apokalipsės nuojauta.
Paroda galerijoje „Arka“ skirta rūšis telkiančio, ekologinius iššūkius patiriančio ir gyvybę generuojančio gamtinio paviršiaus aktualizavimui. Ekspozicija kalba apie (ne)matomus ryšius, aplinkas, kurios ne tik mus supa, bet ir yra atsakingos už įvairių rūšių bendrabūvį. Gamta čia permąstoma ne tik kaip terpė ar buveinė, bet ir kaip tam tikra greta jos gyvenančių žmonių atminties ir patirčių saugotoja, teritorija, kuri po savo tykiu paviršiumi generuoja daugybę skirtingų vyksmų ir pokyčių, neišvengiamai darančių įtaką ekosistemai ir mūsų visų ateičiai. Paroda „Under the Surface“ pristato gausų erdvėvaizdžių rinkinį, reflektuojantį po įvairiais fiziniais, semantiniais ir virtualiais paviršiais būdraujančius peizažus.
Prieš parodos atidarymą, rugpjūčio 29 d., ketvirtadienį, 15 val. kviečiame į parodą lydintį renginį – dokumentinio filmo „Šiaurinė srovė (The North Drift)“ peržiūrą (partneris – „Nepatogus kinas“) ir ekspedicinio žygio „Save the Baltic Sea“ aptarimą, kurio tema: „Interconnection: Is Any Beginning and Ending of Water? (Tarpusavio ryšiai: ar vanduo turi pradžia ir pabaigą?)“ LDS Projektų erdvėje, Vokiečių g. 4. Filmo peržiūra ir diskusija vyks anglų k. Moderuoja klimatologas dr. Justas Kažys.
Parodos architektas: Darius Baliukevičius
Dizainas: Audrius Klimas
Komunikacija: Lukas Stanionis, Deva Bartninkaitė
Pagrindinis informacinis rėmėjas: LRT
Techninis išpildymas: Artūras Meškauskas, Tomas Meleška
Parodos rėmėjai: Lietuvos dailininkų sąjunga, Vilniaus miesto savivaldybė, Helsinkio miesto savivaldybė, Estijos kultūros fondas.
Paroda yra Lietuvos dailininkų sąjungos kūrybinės programos dalis. Organizacijos veiklą finansuoja Lietuvos kultūros taryba.
The theme of the 2nd International Art and Science Triennial „UFNA: Unpredictable Futures“ is water. This experimental platform for artistic research, initiated by the Lithuanian Artists’ Association, focuses on future technologies and innovations, addressing the challenges of climate change and water-related issues, perspectives, and visions. The main exhibition of the project and its comprehensive accompanying program are organized in Klaipėda, in collaboration with KCCC and the Marine Research Institute of Klaipėda University.
The issue of pollution in the Baltic Sea is critically relevant to the residents of Lithuania and neighboring countries, policymakers, and scientists and artists from the Baltic and Nordic regions. Therefore, this year, the „Arka“ Gallery has joined the triennial, along with partners – the Estonian Painters’ Association and the Helsinki Artists’ Association – through the international FINBALT project, which explores the maritime, natural, social, and political landscapes that connect countries geographically.
The exhibition „Under the Surface“ is curated by Evelina Januškaitė, Satu Kalliokuusi, Eeva Muona, Tiiu Rebane, and Eija Saarivirta. It features 21 artists from Lithuania, Estonia, and Finland, employing various art forms: painting, photography, video art, installation, performance, graphics, and ceramics.
The Estonian artists’ collection reflects the heightened environmental consciousness that emerged during the Soviet era, where ecological protection became the foundation of national identity and personal autonomy. The Estonian collection explores eco-semiotics and eco-criticism, examining how these ideas manifest in contemporary art and how the present intertwines with a deeply rooted transcendent connection to nature.
Finnish artists in the exhibition present works inspired by the intangible elements of nature – light, falling water, wind, waves, and the roar of waterfalls. The exhibition speaks to the perception of the environment through the senses, contemplates the changing seasons and the fragility of life, emphasizes the importance of ocean vegetation, and semantically captures depths and shallows, highlighting the abandonment of flooded territories or encapsulating the apathy of broken holidays.
The Lithuanian artists’ exposition emphasizes ecological and sympoetic fluidity, processuality, natural transformations, with water positioned as movement, constant change, leading not only to the emergence of life but also to its decay. The reflective surface of water is positioned as a form of thirst, dried water areas as a sign of species entropy, and the territory of an oil terminal as a cardiographic line. The exhibition also features a fictitiously mapped atlas of ocean floors, satisfying human curiosity in the context of digitalization, the ephemerality of water captured on paper surfaces, and a macabre apocalypse foreboding charged with verse.
The exhibition at „Arka“ Gallery is dedicated to the significance of species-harboring, ecologically challenged, and life-generating natural surfaces. The exposition speaks to (in)visible connections, environments that not only surround us but are also responsible for the coexistence of various species. Nature here is reconsidered not only as a medium or habitat but also as a guardian of the memories and experiences of the people living alongside it, a territory that generates a multitude of different processes and changes beneath its quiet surface, inevitably impacting the ecosystem and our collective future. The exhibition „Under the Surface“ presents a rich collection of spatial landscapes, reflecting the landscapes awake beneath various physical, semantic, and virtual surfaces.
Before the exhibition opening, on Thursday, August 29, at 3:00 PM, you are invited to the accompanying event – a screening of the documentary „The North Drift“ (partner – „Nepatogus Kinas“) and a discussion of the expeditionary journey „Save the Baltic Sea,“ with the theme: „Interconnection: Is Any Beginning and Ending of Water?“ at the LAA Project Space, Vokiečių St. 4. The film screening and discussion will be held in English. The discussion will be moderated by climatologist Dr. Justas Kažys.
Exhibition Architect: Darius Baliukevičius
Design: Audrius Klimas
Communication: Lukas Stanionis, Deva Bartninkaitė
Main Media Sponsor: LRT
Technical Execution: Artūras Meškauskas, Tomas Meleška
Exhibition Sponsors: Lithuanian Artists‘ Association, Vilnius City Municipality, Helsinki City Municipality, Cultural Endowment of Estonia.
The exhibition is part of the creative program of the Lithuanian Artists’ Association. The organization’s activities are financed by the Lithuanian Council for Culture.
Parodos rėmėjai / Exhibition Sponsors