TEEMU MÄKI (FI): WAR, GENDER & NATURE / KARAS, TAPATYBĖ & PRIGIMTIS

Parodos laikas | Exhibition dates: 2024 10 11 – 11 09
Parodos vieta | Location: LDS galerija „Arka“, Aušros Vartų g. 7, Vilnius / LAA gallery „Arka“, Aušros Vartų str. 7, Vilnius
Atidarymas | Opening: spalio 11 d., penktadienį, 18 val. / Friday, October 11th, 6:00 PM

18-osios Vilniaus tapybos trienalės „Aš čia ne tam, kad jus toleruočiau, o tam, kad jus dirginčiau“ satelitinė paroda / Satellite Exhibition of the 18th International Vilnius Painting Triennial “I am here not to be tolerated, I am here to provoke you“.

  • Partneriai | PartnersLietuvos dailininkų sąjunga, Tarptautinė meno kūrėjų asociacija / Lithuanian Artists‘ Association, IAA Europe
  • Koordinatorė | Coordinatordr. Evelina Januškaitė
  • Parodą lydintis renginys | Accompanying eventTeemu Mäki filmo „Riverbulls (Laiškas Vladimirui Putinui) peržiūra / Film Screening: Teemu Mäki "RIVERBULLS (A Letter to Vladimir Putin)".
  • Vieta | LocationLDS šiuolaikinio meno erdvė „Medūza“, Šv. Jono g. 11, Vilnius / LAA contemporary art space „Medūza“, Šv. Jono str. 11, Vilnius
  • Peržiūros laikai | Times of Screeningspalio 11 d., penktadienį, 15 val. / Friday, October 11th, 3:00 PM / spalio 12 d., šeštadienį, 18 val. / Saturday, October 12th, 6:00 PM

18-osios Vilniaus tapybos trienalės kontekste galerija “Arka” organizuoja žymaus suomių menininko, tyrėjo, rašytojo, teatro, šokio ir filmų kūrėjo, menų daktaro, profesoriaus ir pasaulyje pripažinto meno aktyvisto Teemu Mäki personalinę parodą, kurioje pirmą kartą Lietuvos žiūrovams pristatoma išsami šio autoriaus kūrybinė implitudė – nuo piešinių, tapybos darbų, iki tekstų, fotografijos, instaliacijų bei videofilmų.

Paroda analizuoja šiandienio žmogaus savijautą esmingai pasikeitusioje geopolitinėje erdvėje, pasitelkiant aštrią ir politiškai angažuotą šiuolaikinio meno kalbą. Įvairiomis raiškos priemonėmis autorius interpretuoja 21 a. situaciją, atskleisdamas mūsų egzistencijos pažeidžiamumą ir neurozes, aktualizuodamas dėl vykstančių karų, nuolatinių grėsmių, priešiškų jėgų konfrontacijų, klimato kaitos sukeltų padarinių patiriamą nerimą. Kūriniuose deklaruojama Mäki pozicija, o žiūrovui pasiūlomas vaizduotės žaidimas, išryškinantis klausimą – ar galima gyventi atsiribojus nuo dabarties tikrovės, tarsi pasaulyje nieko nevyktų? Jau daugelį metų Mäki plėtojamos karo, migracijos, atstūmimo, lyčių lygybės ir kitos kontroversiškos temos šiuolaikybės ir ypač pastarojo meto kontekste tampa ypač aktualios. Šiuos pamatinius naratyvus Mäki permąsto savo tarpdiscipline kūryba, paversdamas ją visumine sociopolitinės kritikos ir filosofinės refleksijos forma.

Parodą sudaro trys teminės dalys:

KARAS

Šioje parodos dalyje pristatomas darbas pavadinimu AR PRISIMENATE ČEČĖNIJĄ? Jis skirtas Rusijos karams prieš Čečėniją (1994–1996, 1999–2000), akcentuojant tai, kaip šie karai buvo įžanga į Rusijos dalyvavimą Sirijos pilietiniame kare ir dabartinį Rusijos karą prieš Ukrainą. Mäki taip pat tyrinėja, kuo šie karai yra panašūs ar skiriasi nuo karų, kuriuos Suomija kariavo XX amžiuje, bei kaip Rusiją paveikė karai, kuriuos JAV ir jos sąjungininkai vedė prieš Iraką 1990 ir 2003 metais.

„AR PRISIMENATE ČEČĖNIJĄ?“ yra kūrinys, sudarytas iš tapybos darbų, skulptūrų, tekstų bei garso ir vaizdo įrašų. Parodoje pristatoma jo dalis, daugiausia dėmesio skiriant tapybai. Tekstai, kurie yra neatskiriama kūrinio dalis, pristatomi kaip tekstiniai plakatai.

Šią parodos dalį papildo naujausias menininko dokumentinis filmas „RIVERBULLS — LAIŠKAS VLADIMIRUI PUTINUI“. Tai filmas apie suomių sinchronizuoto čiuožimo komandą, apie putinišką agresiją, karą Ukrainoje bei būdus „kaip būti vyru“.

TAPATYBĖ

Antroji parodos dalis yra apie lyčių politiką: kaip prieštaringos idėjos apie tai, kas vyrai ir moterys tariamai yra ar turėtų būti, apibrėžia mūsų gyvenimo būdus ir visuomenes. Šioje dalyje pristatomi tapybos, grafikos, fotografijos darbai iš serijos KAIP BŪTI MOTERIMI, VYRU AR KAŽKUO KITU?

Ties šia fotografijų serija Mäki dirba nuo 2004 m. Taip pat išleido to paties pavadinimo knygą, kurioje nagrinėjama lytis ir mirtingumas. Iš pradžių jis fotografavo įvairaus amžiaus ir profesijų vyrus ir moteris, dažnai su jų vaikais, vėliau išplėtė seriją įtraukdamas translyčius bei nebinarinius asmenis. Šioje parodos dalyje taip pat rodomas dokumentinis filmas KIEK YRA LYČIŲ?

PRIGIMTIS

Trečioji parodos dalis – multimedijinė instaliacija METAMORFOZĖS, sukurta 2022 m. Raumos trienalei, Raumos dailės muziejuje (Suomija), bendradarbiaujant su meno mėgėjų grupe, studentais, filmavimo komanda, operos dainininke ir klasikinės fortepijono muzikos atlikėju. „Arkoje“ pristatoma atnaujinta, kompaktiška jos versija, kurią sudaro nuotraukos, tekstai ir trumpi filmai. Kūrinio tema – mūsų kaip individų ir kaip rūšies mirtingumas, šiuo metu, anot mokslininkų, vykstantis Šeštasis masinis išnykimas, sukeltas kenksmingos žmogaus veiklos. Kūrinio pavadinimas nurodo į tai, kad norėdami išlikti kaip rūšis ir civilizacija, turime keistis, pereiti tam tikrą metamorfozę — ir mokytis iš kitų rūšių, pavyzdžiui, beržų.

TEEMU MÄKI (g. 1967, Menų daktaras, 2005) yra suomių menininkas. Karjerą jis pradėjo kaip tapytojas, vėliau išplėtė savo kūrybą ir šiuo metu taip pat aistringai dirba vizualiuosiuose menuose, literatūroje, scenos menuose, kine ir teorijoje. Jis taip pat yra Suomijos menininkų asociacijos pirmininkas (nuo 2018 m.) ir IAA Europe (Europos vizualiųjų menininkų asociacijų skėtinės organizacijos) prezidentas (nuo 2023 m.).

Nuo 1990 metų dirba laisvai samdomu menininku, 2008–2013 buvo vizualiojo meno profesorius Aalto universitete, Suomijoje. Mäki yra surengęs 61 personalinę parodą, dalyvavęs daugiau nei 250 grupinių parodų, parašęs dešimt knygų ir režisavęs bei parašęs daugybę teatro spektaklių, filmų ir operų.

Teemu Mäki darbai šiuo metu yra finansuojami Suomijos Meno sklaidos centro ir KONE fondo.

Daugiau informacijos: www.teemumaki.com

Paroda yra 18-osios Vilniaus tapybos trienalės, organizuojamos Lietuvos dailininkų sąjungos, satelitas.

Daugiau apie trienalę: www.ldsajunga.com/vilniaus-tapybos-trienale

Kūrinys „Paskutinė vakarienė / Viimeinen ehtoollinen“ Perkele kolektyvo: Teemu Mäki & Teo Ala-Ruona, Elizabeth Buset, Niina Cochran, Aleksandra Farazin, Sampsa Indrén, Asao Kodama, Claire Mirocha, Yu-Wen Huang. Kolektyvinė tapyba, 2011-08-09 – 2012-04-09. Aliejus ant drobės, 210 x 400 cm. Pradėta 2011 m. Kolektyvinės tapybos vasaros mokykloje amerikiečių-suomių-japonų-slovėnų-japonų grupės, baigta 2011–2012 m. Kolektyvinės tapybos dirbtuvėse kanadiečių-suomių komandos.

The Last Supper / Viimeinen ehtoollinen by Perkele Collective: Teemu Mäki & Teo Ala-Ruona, Elizabeth Buset, Niina Cochran, Aleksandra Farazin, Sampsa Indrén, Asao Kodama, Claire Mirocha, Yu-Wen Huang. A collective painting, 9.8.2011–9.4.2012. Oil on canvas, 210 x 400 cm. Started in the Collective Painting Summer School 2011 by an American-Finnish-Japanese-Slovenian-Japanese group, finished in the Collective Painting Workshop 2011–2012 by a Canadian-Finnish team.

In the context of the 18th Vilnius Painting Triennial, the „Arka“ gallery is organizing a solo exhibition by the renowned Finnish artist, researcher, writer, theater, dance, and film creator, Doctor of Arts, professor, and internationally recognized art activist Teemu Mäki. For the first time, Lithuanian audiences will be presented with a comprehensive overview of this artist’s creative amplitude—ranging from drawings and paintings to texts, photography, installations, and video films.

The exhibition aims to analyze the contemporary human condition within a fundamentally changed geopolitical space, utilizing the sharp and politically engaged language of contemporary art. Through various expressive means, the artist interprets the situation of the 21st century, revealing the vulnerabilities and neuroses of our existence and highlighting the anxiety caused by ongoing wars, constant threats, confrontations between hostile forces, and the consequences of climate change. Mäki’s position is clearly articulated in his works, offering the viewer an imaginative game that brings to the forefront the question—can one live detached from the reality of the present, as if nothing is happening in the world? For many years, Mäki has explored controversial themes such as war, migration, rejection, gender equality, and others. In the context of contemporary times, and especially recent events, these themes have become particularly relevant. Mäki rethinks these fundamental narratives through his interdisciplinary creativity, transforming it into a comprehensive form of sociopolitical critique and philosophical reflection.

The exhibition is divided into three parts.

WAR

In this part of the exhibition the work called DO YOU REMEMBER CHECHNYA? is presented. It’s about the wars Russia fought against Chechnya (1994–1996, 1999–2000), about how these wars were a prelude to Russian participation in the Syrian civil war and the current Russian war against Ukraine. Mäki has also investigated how these wars resemble or differ from the wars Finland fought in the 20th century, and how Russia was influenced by the wars that USA with its allies waged against Iraq in 1990 and 2003.

DO YOU REMEMBER CHECHNYA? is a single work that consists of paintings, sculptures, texts and audio & video recordings. In ARKA a selection from it that focuses mainly on paintings is represented. The texts that an integral part of the work are shown as text posters.

In addition there is a recent documentary film, titled RIVERBULLS — A LETTER TO VLADIMIR PUTIN, displayed. It’s a film about a Finnish synchronized skating team, but also about Putinist aggression, Ukraine war and various ways of how to be a man.

GENDER

The second part of the exhibition is about gender politics, how our conflicting ideas of what men and women supposedly are, or should be, define our ways of life and our societies. In this part a few individual paintings, a couple of etchings and a few photographic works, which are from a series called HOW TO BE A WOMAN OR A MAN OR SOMETHING ELSE? are represented.

Mäki has been working on the photo series since 2004 and also made an eponymous book about it. Its main themes are gender and mortality. Originally he had photographed men and women of different ages and professions, often with their children, but then had expanded the series to include also transgender and non-binary persons. In connection with this part of the show a documentary film: HOW MANY GENDERS ARE THERE? is displayed.

NATURE

The third part of the exhibition is a multipartite installation called METAMORPHOSEN, made originally in 2022 for Rauma Triennial, at Rauma Art Museum (Finland), with a group of amateurs, art students, a film crew, an opera singer and a classical pianist. In Arka an updated, compact version of it is represented, containing pictures, texts and short films. The theme of the work is our mortality — as individuals and as a species — and the Sixth Mass Extinction we have brought about. The title of the work refers to the fact that in order to survive as a species and as a civilization, we have to change, we have to go through some kind of metamorphosis — and learn from other species, for example from birch trees.

TEEMU MÄKI (b.1967, Doctor of Fine Arts, 2005) is a Finnish, Helsinki-based artist. He started out as a painter, diversified his practice and now works in visual arts, literature, performing arts, film and theory with equal passion. Also he is the Chairperson of The Artists’ Association of Finland (2018–) and President of IAA Europe (2023–), the umbrella organization of European visual artists’ associations.

He has been a freelancing artist since 1990, except for the years 2008–2013, when he was the Professor of Visual Art in Aalto University, Finland.

Mäki has had 61 solo exhibitions, participated in over 250 group shows, written ten books and directed and written numerous theatre plays, films and operas.

Teemu Mäki’s work is currently funded by the Arts Promotion Centre Finland and by the KONE Foundation.

www.teemumaki.com